Kıyamet harcamaları: Neden gittikçe daha fazla insan paralarını kafalarına harcıyor?

İyimserlik tükendi
Kıyamet harcamaları: Neden gittikçe daha fazla genç gelecekle ilgilenmiyor ve paralarını buna harcıyor?





Dünyanın sonu mu geliyor? Pek çok genç, kıyamet harcamalarını bir çıkış noktası olarak kullanıyor.

© iiievgeniy / Getty Images


Dünyadaki krizler genç nesillerin iyi bir geleceğe olan inançlarını kaybetmelerine neden oluyor. Artık sonrası için birikim yapmıyorlar, daha ziyade hızlı bir mutluluk artışı karşılığında paralarını hemen israf ediyorlar. Kıyamet tehlikesi hakkında.





Dünyanın sonu geldi. En azından yayılan duygu bu. İklim, salgın, savaş, enflasyon; dünyadaki krizler geleceğe dair pek iyimserlik uyandırmıyor. Bu durum en çok Y kuşağını ve Z kuşağını etkiliyor. Kendilerinden önceki diğer nesillerin aksine, kendileri için bir şeyler inşa edebileceklerine olan inançlarını giderek kaybediyorlar. Kazandıkları parayı sonraya saklamak yerine, hemen kafalarını vururlar ve bunu aşırı derecede yaparlar. “Felaket alışveriş” gibi bir anlama gelen sözde kıyamet harcamasıyla, olumsuz haber tsunamisinin yarattığı acıyı gidermeye çalışıyorlar. Korkuların ve endişelerin anlık satın alımlarla hafifletilmesi gerekiyor. Biraz mutluluk için pahalı bir ticaret bu.



Kendi kendine terapi olarak alışveriş yapmak yeni bir olgu değil. Bilimsel çalışmalar, küçük bir harcama çılgınlığının aslında ruh haliniz üzerinde olumlu bir etkiye sahip olabileceğini göstermiştir. Bunun nedeni, beynin mutluluk hormonu olarak da bilinen ve mutluluk duygularını tetikleyen haberci madde olan dopamini salgılamasıdır. Bu, diğer şeylerin yanı sıra, hayal kırıklığı yaratan alışverişlerden, yani kötü bir günü biraz daha iyi hale getirebilecek hızlı, ucuz vuruştan bilinmektedir. Öte yandan “Bloomberg”e göre kıyamet harcaması, sözde kız matematiğinin sert versiyonuna benziyor: Pantolonum 20 avro azalırsa, 20 avro tasarruf etmiş olurum.

Hans-Georg Häusel

röportaj

Tüketici psikoloğu
“Şok resimler işe yarar” – alışveriş davranışımızı nasıl değiştirebiliriz




2 Nisan 2021

Dünya yorgunluğuna karşı bilinçsiz alışveriş




Credit Karma danışmanı Courtney Alev, Finans şirketinin yürüttüğü çalışmayı yürüten bir ankete ilişkin bir raporda, “İnsanların, mali refahlarını etkileyebilecek ekonomi ve dış politika hakkındaki endişelerini gidermek için akılsızca alışveriş yaptıklarını görüyoruz” dedi. Geçen yılın sonunda ABD'de çıktı. Akıllı telefonlardaki haber seli nasıl kıyamet kaydırmayı teşvik ediyorsa, mobil alışveriş de kıyamet harcamalarını teşvik ediyor. Kıyamet kaydırma, ekranda olumsuz haberleri okuyarak (çok) fazla zaman harcamanız anlamına gelir.


Rapora göre geleceğe yönelik korkular, özellikle genç nesilleri giderek pahalı tüketime yöneltiyor ve normalden daha fazla para harcıyor. 24 yaşındaki bir genç “Bloomberg News”e ara sıra yaptığı “küçük lüks alışverişlerini” küresel ısınma, dünyadaki siyasi ve sosyal huzursuzluk ve kötü ekonomik durumla gerekçelendirdiğini söyledi. “Küçük” lüks: Yaklaşık 2300 Euro'ya eşdeğer bir Chanel çantası. Örneğin, tasarruf tek başına sizi bir ev satın almak için gerekli olan para miktarına yaklaştırmıyorsa, “size anında mutluluk veren şeylere para harcamak daha kolaydır” diye açıklıyor. Tasarrufun uzun vadede buna değmeyeceği düşüncesi, dolayısıyla bundan vazgeçmenin de bir anlamı yok ve bu nedenle mantıksız harcamalara yol açıyor.

Bir fırında pazarlamacı

Koku pazarlaması
Giriş bölgesindeki fırınlar: Süpermarketler daha fazla satış yapmak için kokuları böyle kullanıyor




22 Mayıs 2022

Kısa vadeli mutluluk etkeni olarak tüketim




“Moda Psikoloğu” olarak da bilinen Psikolog Dion Terrelonge, Vogue'da gençlerin lüks eşyalara yatırım yapma eğilimini en azından kontrol duygusunu yeniden kazanmanın bir yolu olarak tanımlıyor. “Kıyamet sona eriyor [sind] pasiften aktife geçiş dediğimiz şeyin bir ifadesi. Terrelonge, “Pasif, dünyada değiştirmek isteyip de yapamadığımız birçok şeydir; aktif ise bir şeyler satın almaktır” diyor.


Sorun: Ne kadar güzel olursa olsun hiçbir çanta dünyadaki krizleri çözemez. Tüketimin yalnızca kısa vadeli olumlu etkisi vardır. Ayrıca dopaminin her zaman bir dezavantajı vardır: mutluluk hormonunun salgılanması bağımlılık yapabilir. Tüketimin çok önemli olduğu bir toplumda bu hiç de küçümsenecek bir tehlike değil.


Kaynaklar: Bloomberg, Business Insider, Psychology Today, Vogue


tpo.

#Konular