Bilimde daha fazla kadın ve kız çocuğu daha iyi bilimdir

BM Genel Sekreteri António Guterres’in Cuma günü Uluslararası Bilimde Kadın ve Kız Çocukları Günü mesajı, saflarını artırmak için somut eylem çağrısında bulundu.

Çeşitlilik ve taze bakış açıları


“Bu Uluslararası Bilimde Kadınlar ve Kız Çocukları Günü’nde basit bir denklemin altını çiziyoruz: Bilimde daha fazla kadın ve kız çocuğu eşittir daha iyi bilimdedi Bay Guterres.

“Kadınlar ve kız çocukları araştırmaya çeşitlilik getiriyor, bilim uzmanları havuzunu genişletiyor ve herkesin yararına bilim ve teknolojide yeni bakış açıları sunuyor.”

Teorik olarak bilim herkese açık olmalı ama yine de ağırlıklı olarak erkek.

Cinsiyet eşitsizliği ve önyargı


Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü’ne (UNESCO) göre, bugün her zamankinden daha fazla kız çocuğu okula gidiyor olsa da, kadınlar ve kız çocukları STEM (bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik) eğitiminde yeterince temsil edilmiyor.

Her üç araştırmacıdan yalnızca biri kadındır ve STEM ile ilgili alanlardaki mezunların yalnızca yüzde 35’i kadındır.

Beş profesyonelden yalnızca birinin kadın olduğu yapay zeka gibi ileri alanlarda sayıları daha da azdır.

UNESCO Genel Direktörü Audrey Azoulay o günkü mesajında, “Kadınlar ve erkekler arasındaki bu eşitsizlikler bu kadar büyükse, bunun nedeni toplumlarımızda derin köklere sahip olmalarıdır” dedi.

“Bu, muazzam potansiyellerine rağmen bazen kızları fen bilimlerinin kendilerine göre olmadığına ikna eden cinsiyet klişelerinin ve önyargılarının ısrarı nedeniyledir.”


Stereotipler erken başlar


Cinsiyet eşitliğini savunan kuruluş UN Women’ın başkanı Sima Bahous, alana girmek için bilimde çalışan veya okuyan kadın sayısının azlığının, dünya çapında karşılaştıkları ayrımcılığı doğrudan yansıttığını söyledi.

Bu, Yerli ve Afrika kökenliler, engelli kadınlar, kırsal kesimde yaşayan veya kendilerini LGBTIQ+ olarak tanımlayan kadınlar da dahil olmak üzere marjinalize edilmiş kadınlar ve kızlar için daha da geçerlidir.

Bayan Bahous, “İlk yıllarında başlar ve cinsiyet klişeleri ve normları tarafından şekillendirilir ve güçlendirilir” dedi.

“Bunlar müfredata, ders kitaplarına ve öğretme ve öğrenme uygulamalarına yerleştirilmiştir. Kızlara okulda verilen seçenekler, onların yetişkin olarak kariyerlerini ve istihdam fırsatlarını belirliyor.”

‘Paradigma değişikliği’ gerekli


Resmi değiştirmek, “bir paradigma kayması” ve yapısal engelleri kabul etme ve nihayetinde kaldırma taahhüdünü gerektirdiğini de sözlerine ekledi.

“İlkokula kadar bilim ve teknoloji konuları da dahil olmak üzere, kızların erken yaşlardan itibaren bilimsel keşiflere olan merakını uyandıran yeni müfredatla” eğitim reformlarına yol açmalıdır.

Ya da BM şefinin açıkça ifade ettiği gibi: “Kadınları ve kadın bilim insanlarını teşvik etmek için daha fazlasını yapmalıyız ve yapabiliriz.”

Bir bilim adamı, bakteriyel toksin içerdiğinden şüphelenilen bir örneği test eder.


Bir bilim adamı, bakteriyel toksin içerdiğinden şüphelenilen bir örneği test eder.

Potansiyeli serbest bırakın


Genel Sekreter, kadınların köklü engelleri aşmalarına ve kariyerlerini inşa etmelerine yardımcı olmak için yeni burslar, stajlar ve eğitim programları ile kotalar, teşvikler ve mentorluk programları gibi girişimler çağrısında bulundu.

Kadın haklarının onaylanması ve klişelerin, önyargıların ve yapısal engellerin yıkılması gerektiğinin altını çizdi.

Guterres, “Sınıfları, laboratuvarları ve toplantı odalarını kadın bilim insanlarıyla doldurmaktan başlayarak, dünyamızın keşfedilmemiş engin yeteneğini ortaya çıkarmak için hepimiz üzerimize düşeni yapabiliriz” dedi.

mükemmellik örnekleri


UNESCO, kızları ve kadınları bilim okumaya teşvik etmek için çalışan BM kuruluşlarından biridir ve bugüne kadar Doğu Afrika’da çoğu kız olmak üzere 11 milyon öğrenciye ulaşan bir mentorluk programını desteklemiştir.

1998’den beri UNESCO ve L’Oréal Vakfı, dünyanın dört bir yanından seçkin kadın bilim insanlarını takdir etmek için bir ödül töreni düzenlemektedir.

Bu dönemde 120’den fazla ödül sahibi onurlandırıldı ve bunlardan beşi Nobel Ödülü de aldı.

Bayan Azoulay, “Rol modeller olarak, genç kadınların takip etmesi gereken örneklerdir – onların da mükemmelliğe ulaşabileceklerinin altını çizerler” dedi.

Birkaç genç bilim insanı, Cuma günü New York’taki BM genel merkezinde, topluluklara temiz su ve sanitasyon, yenilenebilir enerji ve sürdürülebilir sanayileşme getirme ve aynı zamanda onları daha güvenli ve daha kapsayıcı hale getirme konusundaki küresel ilerlemeye odaklanan bir etkinliğe katıldı.

Geleceğin yenilikçileri


BM Genel Kurulu Başkanı Csaba Kőrösi onları, gezegeni kurtarabilecek çözümler keşfedecek olan geleceğin Nobel ödüllüleri ve mucitleri olarak nitelendirdi.

“Daha fazla kadın ve kız çocuğunun eğitime eşit erişim haklarını kullanabilmelerinin neden bu kadar önemli olduğunun canlı kanıtısınız” dedi.

Bay Kőrösi, yetersiz temsil edilmeleri sürdürülebilir kalkınmayı sağlamaya yönelik küresel çabaları “durdurduğu” için, kadınların STEM eğitimine erişimi istisna yerine kural olsaydı etkinin ne olacağını merak etti.

“Birkaç isim vermek gerekirse, iklim değişikliği ve gıda güvensizliğinden hastalık salgınlarına ve su kıtlığına kadar zorlukların üstesinden gelmek için kadın bilim adamlarının uzmanlığına ihtiyacımız var” dedi ve ekledi: “Karşılaştığımız zorluklar göz önüne alındığında, dokunmama lüksümüz var. daha büyük bir yetenek havuzuna dönüştürüyor.”